Allah neden bazı ayetleri nesh etti

0 beğenilme 0 beğenilmeme
10 gösterim
10 Nisan Kur'anı Kerim kategorisinde Yusuf44001 (160 puan) sordu
Hayırlı akşamlar benim kafama takılan bir soru var efendim. Biz bir ayeti nesh eder veya unutturursak, mutlaka ondan daha hayırlısını veya benzerini getiririz. Bilmez misin ki Allah her şeye kadirdir.” böyle bir ayet var da ve bazı ayetlerin nesh edildiğini biliyorum benim size asıl sormak istediğim Allah Kuranı kerimde neden bazı ayetleri nesh ediyor nesh edilecek ayetleri neden vahiy ile indiriyor yani nesh edilecekse neden geldi veya ayetin dediği gibi biz bir ayeti nesh eder ve unutturursak mutlaka ondan daha hayırlısı veya benzerini getiririz buyuruyor Allah nesh edilecek ayetleri indirmeseydi yani nesh edilecek ayet/ ayetler yerine ondan daha hayırlısını ve benzerini getirseydi halk tabirinde neden o ayetlerden vazgeçip ona benzer ayetler indiriyor daha hayırlısını zamanında getirmiyor tövbe haşa allah ayetlerden vazgeçti ondan nesh edip değiştirdi gibi bir şey aklımıza geliyor acıklarmısınız

1 cevap

0 beğenilme 0 beğenilmeme
13 Nisan misafir cevapladı
"Biz bir âyetin hükmünü yürürlükten kaldırır veya onu unutturursak, mutlaka daha hayırlısını veya benzerini getiririz." (Bakara, 2/106)

Âyette geçen "daha hayırlısını veya benzerini" ifadesi bu noktada çok önemlidir. Yani, nesh olan hükümler de, yeni hükümler gibi "hayırlı"dırlar. İnsanların hayrına olma özelliği bütün âyetler için geçerlidir.

Bir tek misâl verelim: Kâfirun Sûresinde geçen "Sizin dininiz size, benim dinim bana." hükmü, cihat âyetiyle tahsis edilmiştir. Ama bugün dünyanın çok yerinde Kâfirun Sûresi yürürlüktedir. Müslümanlar o yabancı beldelerde, Mekke'deki ilk dönem gibi, o milletin dinine karışmamakta ve kendi dinlerini yaşamaktadırlar. Onlara karşı silâhla cihat etme yoluna da gitmemektedirler.

Buna göre Kafirun Suresindeki ayetin hükmü tamamen kalkmamış ve ona uygun şartlar olduğunda da aynen uygulanacaktır.

Buna göre, eski dönemlerde “nesh” diye ifade edilen birçok ayetin nesh olmadığı anlaşılmıştır.

Örneğin, Medine döneminde inen “kıtal” ayetlerini nazara alarak, kâfirlerle “savaş”ın dışında, fikir, ilim bazında bir mücadeleyi ön gören ayetlerin neshedildiği söylenmiştir. Oysa, kendi şartları içerisinde değerlendirilmesi gereken bu farklı emir ve tavsiyelerin birbiriyle çelişkileri elbette söz konusu değildir.

Tedriç denilen adım adım talim etme metodu, her zaman geçerlidir. Buna “teşride tedriç” diyemeyiz. Çünkü ilahi hükümler ve İslam dini tamamlanmıştır. Fakat Kur’an’ın bu metodunu esas alarak “talimde tedriç” metodunu her zaman kullanabiliriz.

Örneğin, daha yeni Müslüman olmuş birisine iman esaslarını öğretmeden amel kısmına ait hususları öğretmek isabetli olmayabilir. Ayrıca, amel kısmını da kendi arasında hafif olandan zor olana/veya önemli olandan daha az önemli olana doğru bir talim/öğretme metodunu kullanabiliriz. Mesela: önce namazı daha sonra orucu uygulama sahasına koyabiliriz…

Bir hükmün nesh olması onun yanlış olup, doğrusuyla değiştirildiği mânâsına gelmez.
Selamun Aleyküm Hoş geldiniz, Cennetbahcemiz sizlere sorularınızın diğer üyelerimiz tarafından cevaplanması için bir ortam sağlar. Sitemiz reklam gelirleri ile ayakta tutulmaktadır. Destekleriniz için teşekkür ederiz.

4,262 soru

3,874 cevap

5,673 yorum

784 üye

...